Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Τον Σεπτέμβριο του 2024 ήχησε το κουδούνι της χρονιάς στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Κομοτηνής στο Νέο Σιδηροχώρι το οποίο και ολοκλήρωσε τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, βάζοντας τα θεμέλια για ν’αποκτήσει η περιοχή το δικό της αληθινό “Fame Story”! (Οι παλιοί αναγνώστες θα θυμούνται την δημοφιλή σειρά στην ΕΡΤ, “Στον Πυρετό της Δόξας”).
Στο Νέο Σιδηροχώρι βρίσκεται το 1ο Καλλιτεχνικό Σχολείο της Θράκης και το 10ο της Ελλάδας!!! έχοντας ήδη μαθητές-τριες στις αίθουσες διδασκαλίας, τα εργαστήρια πληροφορικής και εικαστικών και την άιθουσα εκδηλώσεων!!! με τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για να επιτύχουν τους στόχους!!!
Η ιστορία των καλλιτεχνικών σχολείων
Τα καλλιτεχνικά σχολεία της Ελλάδας, αποτελούν μια ιδανική επιλογή για παιδιά με καλλιτεχνικές ανησυχίες ή ενδιαφέρον για τις τέχνες, που έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν το πνεύμα τους αλλά και να διοχετεύσουν δημιουργικά τις εφηβικές ανησυχίες.
Τα καλλιτεχνικά σχολεία ιδρύθηκαν με Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1497/τ.Β’/10-10-2003) το 2003. Η λειτουργία τους τα επόμενα χρόνια καθορίστηκε με Υπουργικές Αποφάσεις. Ακολουθούν το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας για τα Γενικά Γυμνάσια-Λύκεια αλλά με διευρυμένο εβδομαδιαίο ωράριο (συνολικά 40 ώρες) καθώς διδάσκονται και τα μαθήματα των τριών κατευθύνσεων: Εικαστικές Τέχνες, Θέατρο-Κινηματογράφος και Χορός.
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία της Ελλάδας είναι δημόσια σχολεία δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης με διευρυμένο πρόγραμμα και με έμφαση στις Καλές Τέχνες. Περιλαμβάνουν Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο και ως υπερτοπικά – διαδημοτικά σχολεία μπορεί να δέχονται μαθητές από περισσότερους δήμους.
Εχουν ως στόχο να εξοικειώσουν τους µαθητές µε τις Καλές Τέχνες, να καλλιεργήσουν τις σχετικές δεξιότητές τους και να αποτελέσουν, εφόσον κάποιος ή κάποια το επιθυµεί, ένα εφαλτήριο για µελλοντικές σπουδές µε καλλιτεχνικό αντικείµενο. Τα καλλιτεχνικά σχολεία (όπως και τα µουσικά) είναι δηµόσια σχολεία Δευτεροβάθµιας Γενικής Εκπαίδευσης (κοινώς ακολουθούν κανονικά το πρόγραµµα του υπουργείου Παιδείας για τα Γενικά Γυµνάσια – Λύκεια µε ελάχιστες διαφοροποιήσεις) που έχουν ένα διευρυµένο εβδοµαδιαίο ωράριο (συνολικά 40 ώρες) µέσα στο οποίο διδάσκονται τα µαθήµατα τριών κατευθύν-σεων: Εικαστικές Τέχνες, Θέατρο-Κινηματογράφος και Χορός.
Αυτές είναι και οι τέχνες πάνω στις οποίες εξετάζονται οι υποψήφιοι/ες προς εισαγωγή στο τέλος του Δημοτικού, σε μία ή και σε περισσότερες, αν και σε περίπτωση καθολικής επιτυχίας τους θα πρέπει να επιλέξουν μία και μόνη κατεύθυνση που θα παρακολουθήσουν.
Είναι εξασφαλισμένη η μετακίνηση των μαθητών/τριών όπως και η σίτισή τους.
Χρονολόγιο ίδρυσης καλλιτεχνικών σχολείων
2003 –Καλλιτεχνικό Γέρακα
2004- Καλλιτεχνικό Ηρακλείου Κρήτης
2005- Καλλιτεχνικό Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης
2017 –Καλλιτεχνικό Περιστερίου
2017- Καλλιτεχνικό Κερατσινίου-Δραπετσώνας
2018- Καλλιτεχνικό Κοζάνης
2019- Καλλιτεχνικό Αθηνών
2019- Καλλιτεχνικό Μεσολογγίου
2021- Καλλιτεχνικό Αργολίδας
2024- Καλλιτεχνικό Κομοτηνής-Νέο Σιδηροχώρι
Καλλιτεχνικό Σχολείο Κομοτηνής: Ο πρώτος χρόνος λειτουργίας
Κατά την διάρκεια του εκπαιδευτικού έτους 2024-25 το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Κομοτηνής έκανε αισθητή την παρουσία του τόσο στην κοινωνία όσο και την εκπαιδευτική κοινότητα μέσα από σειρά πρωτοβουλιών , δράσεων και συνεργιών που ανέδειξαν την δισυπόστατη φύση του!! Με το τέλος της χρονιάς όχι μόνον η ύλη των μαθημάτων έχει πλήρως καλυφθεί αλλά και έγινε αισθητό το καλλιτεχνικό αποτύπωμα στην τοπική κοινωνία, την περιφέρεια και …ευρύτερα!
Παρουσιάζουμε ενδεικτικά μερικές από τις φετινές δράσεις του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κομοτηνής:
1. Περιβαλλοντικές
- α.Σε μία ιδιαίτερη καλλιτεχνική περιβαλλοντική δραστηριότητα συμμετείχε το σχολείο σε συνεργασία με το ΚΠΕ Μαρώνειας και την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία: υλοποιώντας το πρόγραμμα “Ταξιδεύοντας με τη νανόχηνα στους ελληνικούς υγρότοπους ” όπου αρχικά οι μαθητές και μαθήτριες, μετέβησαν στη λίμνη Βιστωνίδα, κι αφού ενημερώθηκαν για τη νανόχηνα και τα άλλα πουλιά της περιοχής έκαναν παρατήρηση και είδαν από κοντά πλήθος πουλιών που βρίσκονταν εκεί. Στη συνέχεια προχώρησαν στη δημιουργία υπαίθριου μουσείου τέχνης και γλυπτών χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά που υπήρχαν στις όχθες (Landart) Οι 3 ομάδες που σχημάτισαν, οι Σούπερ Νανόχηνες, τα Κίτρινα Δαχτυλίδια και οι Νανοχηνολόγοι δημιούργησαν ξεχωριστά έργα τέχνης και έδωσαν το δικό τους μήνυμα: Σώστε την νανόχηνα!!!!Η δράση ολοκληρώθηκε με την ιμπρεσιονιστική απεικόνιση του χώρου της νανόχηνας και οι ζωγραφιές όλων εκτέθηκαν στον χώρο!
- β.Επίσκεψη στο Σπήλαιο του Κύκλωπα!! Οι μαθητές του σχολείου ήταν οι μόνοι από όλη την Ροδόπη , που στο πλαίσιο πανελλήνιας δράσης πληροφορήθηκαν για το οικοσύστημα που φιλοξενεί το Σπήλαιο Μαρώνειας αλλά και για τους μύθους που το περιβάλλουν, καθώς και τις ιστορίες των ανθρώπων που το επέλεξαν διαχρονικά ως χώρο κατοίκησης και καταφύγιο.
Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Κομοτηνής επισκέφθηκε την “Σπηλιά του Κύκλωπα” στην Μαρώνεια
2. Συμπεριληπτικές- Κοινωνικές
Κοινές δράσεις με το Ειδικό Γυμνάσιο Λύκειο Κομοτηνής, εορτασμός Ημέρας Θεάτρου μαζί με τον Σύλλογο Μέριμνας ΑμεΑ Ν.Ροδόπης “Άγιοι Θεόδωροι “(ΑΞΙΖΩ).Οι μαθητές και των δύο σχολείων και του Συλλόγου πραγματοποίησαν κοινές δραστηριότητες, τραγούδησαν, χόρεψαν, παρουσίασαν θεατρικά δρώμενα με μηνύματα φιλίας, αποδοχής, σεβασμού και συμπερίληψης!
3. Καλλιτεχνικές
- α.Συμμετοχή στην 1η Γιορτή Ανοιχτού θεάτρου για την ειρήνη στο Αρχαίο θέατρο Φιλίππων. Την Τετάρτη 2 Απριλίου το σχολείο συμμετείχε στην πολύ όμορφη δράση της γιορτής ανοιχτού θεάτρου για την ειρήνη μαζί με το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Λύκειο Κοζάνης, το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Λύκειο Θεσσαλονίκης “Δημήτρης Χορν “και το Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Αμυγδαλεώνα. Οι μαθητές μας θα παρουσίασαν αποσπάσματα από την τραγωδία Ελένη του Ευριπίδη με τίτλο “Για μια Ελένη….” στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
- β.Λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου με την εξαιρετική Μυρσίνη Λαντζουράκη, μέλος ΕΕΠ ΤΕΕΠΗ ΔΠΘ, σκηνοθέτη πολλών παραστάσεων του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής.Η εξοικείωση με τις τεχνικές του δράματος και της θεατρικής πράξης οδηγεί σε ανάπτυξη νέων μορφών θεατρικών δρωμένων και παραστάσεων στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σχολείου.
- γ1Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ολοκληρωμένο workshop με θέμα την φωτογραφία και τα οπτικοακουστικά μέσα αλλά και να πραγματοποιήσουν μια γεμάτη ενδιαφέρον συζήτηση με με τον Πρόεδρο του Τμήματος της Αρχιτεκτονικής ΔΠΘ κ.Πολυχρονόπουλο και τους Γιουζέπα Δημήτρη, Επικ. Καθηγητή Τμήμα Αρχιτεκτονικής ΔΠΘ, Νίκο Παπαδημητρίου, Εικαστικός, Καθηγητής στο Τμήμα εικαστικών Τεχνών και επιστημών Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Δημήτρη Κατσούδα, Εικαστικός, διδάσκοντα στο Τμήμα εικαστικών Τεχνών και Επιστημών Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
- γ2.Η συνεργασία του σχολείου με το τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΔΠΘ συνεχίστηκε με την επίσκεψη και ξενάγηση των μαθητών στο κτίριο της σχολής και στα εργαστήρια από τον καθηγητή κ.Δημήτρη Γκιουζέπα και τον πρόεδρο του τμήματος κ.Δημήτρη Πολυχρονόπουλο. Στη συνέχεια φοιτητές του τμήματος παρουσίασαν εργασίες στα παιδιά και έγινε συζήτηση για τα σχέδια, τη μουσική, τις εικόνες και τα βίντεο. Οι μαθητές έκαναν ερωτήσεις και είδαν πώς εργάζονται και χρησιμοποιούν τα τεχνολογικά μέσα για την δημιουργία εικαστικών έργων.
4. Πολιτιστικές
Το σχολείο μ πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Οικοτεχνιας και Χειροτεχνίας στο Φυλακτό Σουφλίου, όπου οι μαθητές/ τριες ενημερώθηκαν για την χρήση φυτικών υλικών στις βαφές ρούχων. Όμορφοι χρωματισμοί που γίνονται με ιβίσκο, ριζάρι, κόκκινο λάχανο, κρεμμύδι, κουρκουμά, χαμομήλι και πολλά άλλα φυσικά συστατικά. Στη συνέχεια τα παιδιά προχώρησαν σε βιωματικό εργαστήριο και τα ίδια χρησιμοποίησαν φυσικά υλικά και χρωμάτισε καθένα μόνο του το μεταξωτό μαντήλι που φορέθηκε στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στην Κομοτηνή.
5. Εκπαιδευτικές
Από την πληθώρα των εκπαιδευτικών δράσεων, κατά τη γνώμη μας, ξεχωρίζει η επίσκεψη στο Εθνολογικό Μουσείο Θράκης που στεγάζεται σε ένα πέτρινο νεοκλασικό κτίριο στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης. Κτίστηκε το 1899 και αποτέλεσε την εξοχική κατοικία του γλωσσομαθή νομικού Μιλτιάδη Αλτιναλμάζη από την Αδριανούπολη.Στη συλλογή του Μουσείου υπάρχουν πολλά αντικείμενα, έγγραφα, βιβλία και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.Σε συνεργασία με τους επιστημονικούς συνεργάτες του Μουσείου υλοποιήθηκε κοινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με μεγάλη επιτυχία!
Αντί Επιλόγου
Η Διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κομοτηνής κ. Λένα Χατζή, κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό της (πρώτης) εκπαιδευτικής χρονιάς επισημαίνει σχετικά:
Για τους μαθητές της Α’ γυμνασίου, το γυμνάσιο είναι ένας ολοκληρωτικά καινούργιος χώρος με διαφορετικούς κανόνες και πρωτόγνωρες εμπειρίες. Ο αέρας του γυμνασίου εκπέμπει μια ανεξήγητη ελευθερία που ωθεί να πάρεις πρωτοβουλίες και αποφάσεις. Επιπλέον η ατμόσφαιρα του σχολείου αλλά και η περισσότερη ελευθερία στη βούληση, σου μεταδίδουν περισσότερη ανεξαρτησία, κάνεις, καινούριες γνωριμίες και συναναστρέφεσαι με άλλα πρόσωπα., οι γνώσεις σου καλλιεργούνται αλλά και διευρύνονται. Εκτός αυτού προστέθηκαν ποικίλα και άγνωστα μαθήματα, ειδικά σε ένα νεοσύστατο σχολείο όπως το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Κομοτηνής. Σήμερα ολοκληρώθηκαν αισίως τα μαθήματα και θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για όσα κατάφεραν αυτή την ιδιαίτερη σχολική χρονιά. Ευχαριστίες σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς που συνεργάστηκαν άψογα όλο τον χρόνο με θαυμάσια αποτελέσματα!
Καλή συνέχεια και καλό καλοκαίρι!
Καλλιτεχνικά Σχολεία 2025-2026: Μέχρι 2 Ιουνίου οι αιτήσεις για εισαγωγή