Η προαναγγελθείσα εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 19 Ιουλίου 2025, στην κεντρική πλατεία του Μεγάλου Δερείου Έβρου, με φόντο τον Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, εγείρει σοβαρά ερωτήματα θεσμικής διαφάνειας και σεβασμού της εθνικής κυριαρχίας. Δεν είναι η πρώτη φορά που φορείς ξένης χώρας, συγκεκριμένα της Τουρκίας, διοργανώνουν εκδηλώσεις εντός ελληνικού εδάφους, με προνομιακή πρόσβαση σε δημόσιους, κοινόχρηστους χώρους.
Ιδιαίτερα προβληματίζει η συμμετοχή συγκεκριμένων προσώπων, όπως ο βουλευτής Ροδόπης κ. Οζγκιούρ Φερχάτ, ο οποίος εμφανίστηκε δίπλα στον Τούρκο Πρόξενο Κομοτηνής, στον παραθρησκευτικό παράγοντα Ιμπραήμ Σερήφ, καθώς και σε στελέχη συλλόγων που λειτουργούν παρανόμως και έχουν άμεση αναφορά στο Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών.
Σημαντικό στοιχείο της εκδήλωσης αποτελεί η επίσημη εμπλοκή του Τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού μέσω της «Προεδρίας Πολιτισμού και Συλλόγων Αλεβιτών-Μπεκτασήδων» και της «Γενικής Διεύθυνσης Καλών Τεχνών». Οι φορείς αυτοί, στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας (soft power), στοχεύουν στην ενίσχυση της επιρροής τους στις κοινότητες των Αλεβιτών και Μπεκτασήδων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και πληθυσμοί της ελληνικής Θράκης.
Η δράση αυτή, εντός της ελληνικής επικράτειας, εγείρει σημαντικά ζητήματα σχετικά με τη νομιμότητα και τη διπλωματική ορθότητα τέτοιων παρεμβάσεων.
Ερωτήματα που χρήζουν άμεσης απάντησης από τις αρμόδιες αρχές αφορούν:
-
Ποιος έδωσε την άδεια για τη χρήση του δημόσιου, κοινόχρηστου χώρου όπου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση;
-
Ποια ήταν η διοργανώτρια αρχή που υπέβαλε το αίτημα άδειας, πιθανόν στον Δήμο Σουφλίου;
-
Πώς δικαιολογείται η επίσημη αναφορά και συμμετοχή κρατικών υπηρεσιών τρίτης χώρας σε εκδήλωση που διεξάγεται εντός της ελληνικής επικράτειας;
Η συμμετοχή ξένων κρατικών φορέων σε τέτοιες δραστηριότητες εγείρει θέματα που αφορούν:
- την αρχή της μη επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις κυρίαρχων κρατών, όπως ορίζεται από το άρθρο 2 παρ. 7 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο και το διπλωματικό/προξενικό δίκαιο.
- τη χρήση δημόσιων χώρων υπό την αιγίδα ξένων φορέων πρέπει να συμμορφώνεται με το ελληνικό πλαίσιο που διέπει την διοργάνωση εκδηλώσεων και τη διαχείριση δημοσίων χώρων (Ν. 3463/2006 – Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων, άρθρα 75-76).
- τη συμμετοχή του βουλευτή κ. Φερχάτ, ως εκλεγμένου αντιπροσώπου του ελληνικού λαού, σε εκδήλωση που υποστηρίζεται από ξένα κρατικά όργανα, θέτει σημαντικά ζητήματα κοινοβουλευτικής δεοντολογίας και συνταγματικής νομιμότητας, σύμφωνα με το άρθρο 57 του Συντάγματος της Ελλάδας, που επιτάσσει την αφοσίωση και την υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας.
Καθίσταται επιτακτική η ανάγκη:
-
Για πλήρη διαφάνεια και αποσαφήνιση των διαδικασιών αδειοδότησης,
-
Την ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου σε ευαίσθητες παραμεθόριες περιοχές,
-
Τη διπλωματική διαχείριση του ζητήματος μέσω επίσημων καναλιών,
-
Τη διασφάλιση ότι οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά εντός του πλαισίου της ελληνικής νομοθεσίας και σεβόμενες πλήρως την εθνική κυριαρχία.
Η υπόθεση αυτή αποτελεί κρίσιμο παράδειγμα που υπενθυμίζει την ανάγκη αυστηρής θεσμικής επαγρύπνησης και συντονισμένης δράσης για την προστασία των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας.