Azınlık birdir, tektir: Η δήλωση Οζγκιούρ Φερχάτ και η γεωπολιτική φόρτιση της «ενότητας» της μειονότητας

Ο βουλευτής Ροδόπης της Νέας Αριστεράς από πολιτιστική εκδήλωση της μουσουλμανικής μειονότητας κλιμακώνει τη ρητορική περί «ενιαίας και αδιαίρετης μειονότητας» – Οι εσωτερικές και εξωτερικές διαστάσεις μιας επικίνδυνα ευθυγραμμισμένης θέσης


Σε πολιτιστική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το βράδυ του Σαββάτου 3 Αυγούστου, ο βουλευτής Ροδόπης της Νέας Αριστερ, Özgür Ferhat, προχώρησε σε δηλώσεις με ξεκάθαρη πολιτική στόχευση, οι οποίες αναπαράχθηκαν από τουρκικά και μειονοτικά ΜΜΕ με εμφανή σημειολογία.

Ο Ferhat, απευθυνόμενος σε ακροατήριο κατοίκων της μειονότητας, δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Αγαπητοί μου, είμαστε ένα. Μία είναι η μειονότητα, μία είναι η γλώσσα, μία είναι η θρησκεία, μία είναι η φυλή μας.
Αυτό πρέπει να το γνωρίζουν καλά όλοι. Δεν θα το επιτρέψουμε ποτέ να μας διασπάσουν. Δεν θα επιτρέψουμε ποτέ τον διαμελισμό μας. Θα το φωνάζουμε σε όλους: Η μειονότητα είναι μία, ενιαία, ακέραια, ζωντανή!
(…) Το νομοσχέδιο που πέρασε λίγο πριν λήξει η Βουλή είναι ένας κατακερματισμός της μειονότητας. Το απορρίπτουμε πλήρως. Θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε με κάθε μέσο. Ό,τι κόλπο κι αν κάνουν, δεν θα μας διασπάσουν».
(Πηγή: Birlik Gazetesi, )


Επαναλαμβανόμενο μοτίβο – Κάθε καλοκαίρι και μια δήλωση

Η δήλωση Ferhat έρχεται λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη συμμετοχή του στην εκδήλωση του “15 Temmuz” [υβριδικό νόθο πραξικόπημα] στην Κομοτηνή, όπου το τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής, η YTB και η Diyanet τίμησαν τη νύχτα του πραξικοπήματος κατά του Ερντογάν. Και πέρσι, τον Αύγουστο του 2023, είχε κάνει παρόμοια δήλωση στην ίδια εκδήλωση:

«Η μειονότητά μας είναι μία και μοναδική. Δεν θα αφήσουμε κανέναν να μας διασπάσει (…) Είμαστε όλοι ενωμένοι υπό την ίδια σημαία του αγώνα για τα δίκαια της μειονότητάς μας».


Το πλαίσιο της δήλωσης: Πολιτιστικό γεγονός με εθνοθρησκευτική υπερφόρτιση

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με αναφορές σε «παράδοση από το 1300», πιθανότατα συνδεδεμένη με τελετές θρησκευτικού ή οθωμανικού χαρακτήρα, κάτι που εντείνει τη σημειολογία περί «τουρκικής συνέχειας» στην περιοχή. Αν και δεν κατονομάζεται ρητά το όνομα της εκδήλωσης, πληροφορίες συγκλίνουν πως επρόκειτο για πανηγύρι ή τελετή που διοργανώνεται από φορείς προσκείμενους στο τουρκικό Προξενείο και ΜΚΟ όπως η Beşir, η Diyanet ή η YTB.


Θεσμικός και γεωπολιτικός σχολιασμός: Μια δήλωση με εθνικές και διεθνείς διαστάσεις

1. Ο θεσμικός ρόλος Ferhat και η αποδοχή της τουρκικής ρητορικής

Ο Ferhat, ως Έλληνας βουλευτής, υιοθετεί λόγο που παραπέμπει ξεκάθαρα στην τουρκική γραμμή περί «τουρκικής μειονότητας της Θράκης», αποσιωπώντας την εσωτερική εθνοτική ποικιλομορφία της (Πομάκοι, Αλεβίτες, Ρομά). Χρησιμοποιεί το γνωστό τουρκικό σύνθημα «Azınlık birdir, tektir, iridir, diridir», [“Αζινλίκ Μπιρντίρ, Τεκτίρ” (που σημαίνει “Η μειονότητα είναι μία, είναι μοναδική”)]που τα τελευταία χρόνια προβάλλεται έντονα από την Άγκυρα.

Η δήλωση συγκρούεται με τη Συνθήκη της Λωζάννης και την εσωτερική νομική τάξη, που δεν αναγνωρίζει ενιαία εθνοτική υπόσταση της μουσουλμανικής μειονότητας.


2. Το τουρκικό γεωπολιτικό αφήγημα στα Βαλκάνια

Ο λόγος Ferhat συμπλέει με το γεωστρατηγικό δόγμα της Άγκυρας, που μέσω θεσμών όπως η YTB και η Diyanet προβάλλει τον εαυτό της ως προστάτη όλων των “Τούρκων του εξωτερικού”. Η πολιτική αυτή εφαρμόζεται από τη Θράκη ως την Κριμαία και το Κόσοβο.

Συνεπώς, τέτοιες δηλώσεις αποτελούν πρώτης τάξης υλικό για την τουρκική διπλωματία, προκειμένου να παρουσιάζει στο Συμβούλιο της Ευρώπης και σε ισλαμικά fora μια «καταπιεζόμενη τουρκική μειονότητα».


3. Απόρριψη νομοθετικών πρωτοβουλιών του ελληνικού κράτους

Ο Ferhat κάνει λόγο για «νομοσχέδιο που στοχεύει στη διάσπαση της μειονότητας» — μια ρητορική που παραπέμπει στην πάγια θέση των τουρκικών οργανώσεων κατά κάθε προσπάθειας αναγνώρισης της εσωτερικής ποικιλομορφίας της μειονότητας, π.χ. ίδρυσης Πομακικών συλλόγων ή ρυθμίσεων για τα βακούφια με συμμετοχή Πομάκων και μη τουρκογενών.


4. Πίεση σε όσους διαφοροποιούνται

Η χρήση συνθημάτων περί «ενότητας» επιχειρεί να ενισχύσει μια κοινή ταυτότητα, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί αποκλεισμό σε όσους διαφωνούν. Δηλαδή, όσοι μειονοτικοί δεν αυτοπροσδιορίζονται ως Τούρκοι — όπως οι Πομάκοι ή οι Αλεβίτες — ενδέχεται να στοχοποιούνται ως διασπαστές ή «προδότες», ενισχύοντας τον κοινωνικό και πολιτικό έλεγχο εντός της μειονότητας.


5. Θεσμική ασυμβατότητα και εθνικές συνέπειες

Ο πιο κρίσιμος παράγοντας είναι ότι οι δηλώσεις αυτές γίνονται από θεσμικούς φορείς του ελληνικού κράτους. Αυτό θέτει σοβαρά ζητήματα πολιτικής ασυμβατότητας και εθνικής συνέπειας, διότι ο βουλευτής εμφανίζεται να λειτουργεί ως πολιτικό υποκείμενο ξένου αφηγήματος, όχι της εθνικής στρατηγικής και έννομης τάξης της χώρας που εκπροσωπεί.


Επίλογος: Όταν ο λόγος ενός βουλευτή μετατρέπεται σε εργαλείο ξένης στρατηγικής

Η δήλωση Ferhat δεν είναι ένα μεμονωμένο φραστικό επεισόδιο. Αποτελεί συνέχεια μιας στρατηγικής ρητορικής, βαθιάς γεωπολιτικής σημασίας, που ενισχύει το τουρκικό αφήγημα περί «τουρκικής μειονότητας Θράκης». Όταν τέτοια αφήγηση εκφέρεται από επίσημο Έλληνα βουλευτή, δημιουργείται θεσμική κρίση και διεθνής έκθεση.

Το ελληνικό πολιτικό σύστημα καλείται να τοποθετηθεί ξεκάθαρα: όχι για να περιορίσει την ελευθερία λόγου, αλλά για να προστατεύσει τη θεσμική του ενότητα και την εθνική κυριαρχία απέναντι σε δηλώσεις που προωθούν τρίτες ατζέντες μέσω του ίδιου του Κοινοβουλίου.

Editor’s Note – Ένας ακραίος και διχαστικός λόγος

Η ομιλία του Özgür Ferhat δεν εκφράζει θεσμική υπευθυνότητα αλλά έναν ακραίο, διχαστικό λόγο, εναρμονισμένο με τις γεωπολιτικές επιδιώξεις της Άγκυρας. Δεν πρόκειται για απλή υπεράσπιση δικαιωμάτων, αλλά για ρητορική περιχαράκωσης, που προτάσσει μια μονολιθική “τουρκική” ταυτότητα έναντι του εσωτερικού πλουραλισμού της μειονότητας.

Με τέτοιες τοποθετήσεις, αποκλείονται οι Πομάκοι, οι Ρομά και οι μη ταυτισμένοι θρησκευτικά μειονοτικοί, ενώ υπονομεύεται ο διάλογος που έχει ανάγκη η Θράκη. Η πολιτική επιβίωση δεν μπορεί να βασίζεται σε δοκιμασίες “νομιμοφροσύνης” προς εθνικά αφηγήματα τρίτων.

Facebook
Twitter
Email