Street food και έτοιμα γεύματα «απειλούν» την παραδοσιακή εστίαση

Απώλειες έως 20% για τον κλάδο – Κίνδυνος μαζικών λουκέτων μέσα στο επόμενο 18μηνο

Η έκρηξη της αγοράς έτοιμων γευμάτων και street food αλλάζει ριζικά τον χάρτη της εστίασης στην Ελλάδα. Παραδοσιακά εστιατόρια και επιχειρήσεις HoReCa βλέπουν τον τζίρο τους να συρρικνώνεται κατά 10% έως 20%, ενώ η μέση αξία της απόδειξης έχει υποχωρήσει έως και 20%. Ακόμη και τουριστικοί «κραταιοί» προορισμοί όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη βιώνουν ισχυρό πλήγμα.


Τι αλλάζει στις συνήθειες των καταναλωτών

Η στροφή προς γρήγορες λύσεις «on-the-go» για το μεσημέρι και έτοιμα γεύματα για το δείπνο είναι πλέον κυρίαρχη. Το snacking εξελίσσεται σε βασικό γεύμα, με το 37% των καταναλωτών το 2024 να επιλέγει σνακ αντί για παραδοσιακό πιάτο. Ο πληθωρισμός περιορίζει τις δαπάνες, ενώ η άνθηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων ενισχύει την κατανάλωση έτοιμων γευμάτων εντός σπιτιού.


Αγορά δισεκατομμυρίων με ελληνική… υπεραπόδοση

Το 2025 τα παγκόσμια έσοδα των έτοιμων γευμάτων αναμένεται να φτάσουν τα €362,74 δισ., με την Ευρώπη να αποσπά €68,89 δισ. και την Ελλάδα €1,15 δισ. Η εγχώρια αγορά καταγράφει ετήσια αύξηση 2,79% έως το 2030, ενώ η μέση κατανάλωση ανά άτομο αγγίζει τα 19,4 κιλά – υψηλότερη ακόμη και από τις ΗΠΑ.


«Καμπανάκι» για την παραδοσιακή εστίαση

Οι αυξήσεις σε πρώτες ύλες, εργατικό κόστος, ενέργεια, ενοίκια και προμήθειες καρτών συμπιέζουν ασφυκτικά τα περιθώρια κέρδους. Η αδυναμία μετακύλισης του κόστους στους πελάτες, λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης, οδηγεί σε προβλέψεις για μαζικά λουκέτα μέσα στους επόμενους 12 με 18 μήνες.


Street food: Από την καντίνα στο «premium»

Σε αντίθεση με την παραδοσιακή εστίαση, το street food γνωρίζει ραγδαία άνοδο, ιδίως στις νεότερες ηλικίες. Η αναβάθμιση της ποιότητας και της εμπειρίας – το λεγόμενο «premiumization της καντίνας» – κατακτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, διαμορφώνοντας τη νέα πραγματικότητα στη γαστρονομία.

Πηγή: Ναυτεμπορική


Facebook
Twitter
Email