1. Εισαγωγή
Ξεκίνησαν την Παρασκευή, 22 Αυγούστου 2025, οι τριήμερες εκδηλώσεις που θα καταλήξουν στην τοποθεσία “Φλάμπουρο” του οροπεδίου Ακρίτας / Αλανάτ / Αλάν Τεπέ, στον Δήμο Αρριανών, που ουσιαστικά τελούνται υπό την πλήρη αιγίδα των μηχανισμών του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής, με την ανοχή της Ελληνικής Πολιτείας. Παρά τις δημόσιες πολιτιστικές αναφορές, η διοργάνωση φέρει σαφή κοινωνική, πολιτική και παραθρησκευτική διάσταση.
Παρά την υπερπροβολή των εκδηλώσεων, τη συμμετοχή Τούρκου Προξένου, την παρουσία τουρκοδίαιτων καλλιτεχνικών σχημάτων και την επίσημη αιγίδα τουρκικών θεσμών, η συμμετοχή του κοινού ήταν εξαιρετικά χαμηλή. Η έναρξη των εκδηλώσεων κατέδειξε ότι η προσπάθεια δημιουργίας «ζωτικού χώρου» και πολιτισμικής επικράτησης στην τοπική κοινωνία δεν κατάφερε να αγγίξει την πλειοψηφία των κατοίκων, καθιστώντας την όλη εκδήλωση περισσότερο ενδεικτική επίδειξη ισχύος παρά πραγματική συμμετοχή ή αποδοχή από τον τοπικό πληθυσμό.
2. Θρησκευτική διάσταση και τοπικές δομές
Η εκδήλωση ξεκίνησε στην Κομοτηνή με προσευχή Μεβλίτ-ι Σερίφ σε τζαμί που ελέγχεται από την παραθρησκευτική δομή της ψευδομουφτείας Κομοτηνής, με επικεφαλής ιδιώτη θεολόγο που αυτοπροσδιορίζεται ως ψευδομουφτής. Η ανάγνωση του Μεβλίτ από τοπικούς θρησκευτικούς λειτουργούς και η προσευχή του Ιμπραήμ Σερίφ ανέδειξαν τον στενό δεσμό των εκδηλώσεων με τις δομές του πολιτικού ισλάμ στη Θράκη.
Στην εκδήλωση παρέστη ο Γενικός Πρόξενος της Τουρκίας, Αϊκούτ Ουνάλ, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό στους ομογενείς, τονίζοντας τη διατήρηση της παράδοσης και στέλνοντας μήνυμα ενότητας και αλληλεγγύης. Η παρουσία του προξένου αναδεικνύει τον ενεργό διπλωματικό ρόλο της Τουρκίας στην προώθηση του πολιτικού ισλάμ στην περιοχή.
3. Κοινωνική διάσταση και τοπικές παραδόσεις
Ο Αγά της διοργάνωσης, Αχμέτ Ακράμπα, προσέφερε παραδοσιακά φαγητά και περιόδευσε συνοδεία μουσικού συγκρουτήματος από Τουρκία με νταούλι και ζουρνά, προσκαλώντας τον κόσμο στις τριήμερες εκδηλώσεις. Η πρακτική αυτή δείχνει προσπάθεια παραχάραξης της τοπικής ιστορικής και λαογραφικής παράδοσης και επιχειρεί την αφομοίωση του τοπικού πληθυσμού από φιλοπροξενικούς μηχανισμούς.
Τα μέλη του μουσικού συγκροτήματος προέρχονταν από την Τουρκία και έφεραν τουρκικό εθνόσημο, ενώ απουσίαζε η Ελληνική Σημαία ή το εθνόσημο. Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα περιλαμβάνει αποκλειστικά τουρκικά σχήματα, ενισχύοντας την εικόνα έντονης συμβολικής επιρροής τρίτου κράτους σε τοπικό επίπεδο.
Η συμμετοχή Ελλήνων αιρετών, όπως ο Δήμαρχος Αρριανών και ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης της Διοίκησης Χρ. Τοψίδη, κ. Ριτβάν Μολλά Ισά, ενισχύει αυτή την εικόνα και εγείρει ερωτήματα για τα όρια ανάμιξης ξένων συμβολισμών στην ελληνική δημόσια σφαίρα. Υπάρχει δε υπόνοια ότι τα κλαρίνα «ασημώνονται» με τουρκικές λίρες, στοιχείο που συνιστά πρακτική ένδειξη επιρροής τρίτης χώρας εντός ελληνικού εδάφους.
4. Κύρια σημεία ανησυχίας
4.1 Πολιτικός και θρησκευτικός χαρακτήρας
Η εκδήλωση έχει μετατραπεί σε πολιτική εκδήλωση του πολιτικού ισλάμ και του τοπικού τουρκικού παρακράτους στη Θράκη. Οι Αγώνες Ελαιοπάλης στο Αλάν Τεπέ τελούνται υπό την άτυπη αιγίδα τουρκικών κρατικών υπηρεσιών.
4.2 Οικονομικές και διαχειριστικές ανησυχίες
Η χρηματοδότηση προέρχεται από αδιαφανείς πόρους, με συμμετοχή εισαγόμενων καλλιτεχνικών σχημάτων. Προβλέπονται υπαίθριες ψησταριές και καντίνες, ενώ προηγούμενες διοργανώσεις είχαν:
-
Είσπραξη εισόδου 5 ευρώ σε πανηγύρι στο βουνό.
-
Διακίνηση άνω των 1.000 ψητών αρνιών σε περίοδο απαγόρευσης λόγω ζωονόσων.
-
Απασχόληση άνω των 40 εργαζομένων χωρίς ασφάλιση (ΕΦΚΑ).
4.3 Απειλή για ασφάλεια και υγεία
Η εκδήλωση θέτει σε κίνδυνο την κρατική και εθνική ασφάλεια, τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια εργαζομένων, λόγω πυρκαγιών, ζωονόσων και έλλειψης τήρησης κανόνων υγιεινής.
4.4 Στρατηγικός στόχος
Η διοργάνωση εντάσσεται σε σχέδια ομογενοποίησης των Πομάκων και των Αλεβιτών-Μπεκτασήδων στη Ροδόπη και τον Έβρο, προωθώντας εθνικιστικά και αφομοιωτικά σχέδια της Τουρκίας. Η συμμετοχή καλλιτεχνικών σχημάτων από Τουρκία ενισχύει αυτή την εικόνα.
5. Συμπέρασμα
Η εκδήλωση στον Δήμο Αρριανών, σε συνδυασμό με την απαγόρευση της Θείας Λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά, υπερβαίνει το πνεύμα και το γράμμα της Διακήρυξης των Αθηνών, θέτοντας σημαντικές προκλήσεις για την ελληνική κυβέρνηση.
Η Πολιτεία καλείται να διασφαλίσει την έννομη τάξη, την κυριαρχία και την ασφάλεια στην περιοχή. Προσωπικό ερώτημα παραμένει η στάση του τοπικού πολιτικού δυναμικού, των βουλευτών της περιοχής και κυρίως του εμβληματικού Ευρυπίδη Στυλιανίδη, ο οποίος έχει βυθισθεί σε μία σιωπή για τα εθνικά θέματα περιοριζόμενος να ασκεί , περιστασιακά, αντικυβερνητική (!!!) κριτική.
Χαρακτηριστική και η απουσία κάθε αναφοράς για τα ανωτέρω στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.