Η νομική αναγνώριση των Μπεκτασήδων Αλεβιτών της Θράκης φέρνει στο φως μια ιστορική κοινότητα με βαθιά πνευματική παράδοση
Με λόγια λιτά αλλά φορτισμένα από συγκίνηση και ιστορικό βάρος, ο Αχμέτ Καραχουσεΐν, πρόεδρος της κοινότητας των Μπεκτασήδων Αλεβιτών της Θράκης, χαιρετίζει την ψήφιση του νομοσχεδίου που αναγνωρίζει για πρώτη φορά θεσμικά τη θρησκευτική τους ταυτότητα από την Ελληνική Πολιτεία.
«Επιτέλους θα βγούμε από την αφάνεια. Ως τώρα ζούσαμε στη σκιά των Σουνιτών και αντιμετωπίζαμε προβλήματα ακόμη και στην άσκηση των βασικών λατρευτικών μας καθηκόντων», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Η κοινότητα, που αριθμεί περίπου 3.500 μέλη με παρουσία σε 15 χωριά της Ροδόπης και του Έβρου, υπέβαλε σχετικό αίτημα ήδη πριν από οκτώ χρόνια. Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση του νομικού προσώπου «Διαχειριστική Επιτροπή Βακουφίων Μπεκτασήδων Αλεβιτών Μουσουλμάνων Θράκης», το οποίο θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας και θα έχει αρμοδιότητες διαχείρισης των βακουφικών περιουσιών, των χώρων λατρείας και των τελετών της κοινότητας.
«Μέχρι τώρα για να παντρευτεί ένα ζευγάρι έπρεπε να πάει στον μουφτή ή τον ιμάμη. Εμείς όμως δεν είμαστε Σουνίτες. Με τον νέο νόμο, οι τελετές μας θα τελούνται από τους δικούς μας ντεντέδες», εξηγεί ο Καραχουσεΐν.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η νομιμοποίηση των χώρων λατρείας (τζεμεβί), καθώς μέχρι πρόσφατα οι προσευχές τελούνταν σε σπίτια ή σε άτυπες αίθουσες χωρίς καμία νομική αναγνώριση.
Ο πρόεδρος των Μπεκτασήδων υπογραμμίζει τις βαθιές θεολογικές και κοινωνικές διαφορές με τους Σουνίτες της μειονότητας:
«Οι Σουνίτες δεν προσεύχονται μαζί με τις γυναίκες – εμείς το κάνουμε. Η γυναίκα είναι ισότιμη με τον άνδρα, δεν έχουμε τις ίδιες απαγορεύσεις. Είμαστε διαφορετικοί».
Αν και οι σχέσεις με τους Σουνίτες περιγράφονται ως «καλούτσικες», ο ίδιος δεν κρύβει την ανάγκη της κοινότητας να διατηρήσει τη διακριτή της ταυτότητα χωρίς εξαρτήσεις ή παρεμβάσεις.
Η παρουσία των Μπεκτασήδων Αλεβιτών στον ορεινό όγκο της Θράκης έχει βάθος αιώνων, με ιστορικά σημεία αναφοράς όπως ο τεκές της Ρούσας και η επιβίωση της πνευματικής τους παράδοσης παρά τις ιστορικές διώξεις, ιδίως στην Τουρκία μετά το 1929.
📎 Για περισσότερες λεπτομέρειες, διαβάστε το πλήρες ρεπορτάζ του Σταύρου Τζίμα στην εφημερίδα Καθημερινή:
https://www.kathimerini.gr/society/reportaz/563741176/oi-mpektasides-tis-thrakis-epiteloys-tha-vgoyme-apo-tin-afaneia/