Κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κομοτηνής, την Τετάρτη 18/6/2025 , εγκρίθηκε με 18 υπέρ έναντι 15 κατά, η τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής Δ.Ε.Υ.Α.Κ. που φέρει συνολική αύξηση 16% στα τιμολόγια της ΔΕΥΑΚ ήτοι: Οριζόντια αύξηση 10% σε πάγια και καταναλώσεις, εξ αιτίας του πληθωρισμού από το 2017 έως και σήμερα που δεν έχει τιμολογηθεί ακόμη, συν 6% για μελλοντικές δαπάνες που αφορούν επέκταση έργων και υποδομών .
Ακριβότερο το νερό κατά 16% στον Δήμο Κομοτηνής – Η αντίδραση της Παράταξης Πολιτών “ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ”
Την έντονη αντίδραση τους στην επικείμενη αύξηση εξέφρασαν ο Δημήτρης Καρασταύρου και η Κλεοπάτρα Στογιαννίδου, οι οποίοι κι έθεσαν μάλιστα και θέμα νομιμότητας της μελέτης βιωσιμότητας, καθώς αυτή φαίνεται πως συντάχθηκε σε χρονική περίοδο που δεν ήταν σε ισχύ καμία ΚΥΑ, ούτε αυτή του 2017, που είχε ήδη καταργηθεί από το 2022, αλλά ούτε και αυτή του 2024 που εκδόθηκε μεταγενέστερα της μελέτης, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.
«Βάσει ποιας ΚΥΑ έγινε η μελέτη βιωσιμότητας της ΔΕΥΑΚ;»
Οι δημοτικοί σύμβουλου κκ Δημ.Καρασταύρου και Κλ. Στογιαννίδου κατά τη διαδικασία υποβολής ερωτήσεων προς τους μελετητές και τον εισηγητή του θέματος, έκαναν λόγο για μη σύννομα στοιχεία στην εκπόνηση της μελέτης από την εταιρεία «Γιοβανόπουλος Αθανάσιος-Ορέστης».
Ειδικότερα, ανέφεραν ότι η μελέτη, που ανατέθηκε στο μελετητικό γραφείο στις 16/4/2024, παραδόθηκε τον Αύγουστο του 2024, σε περίοδο δηλαδή κατά την οποία, όπως είπαν, δεν υφίστατο σχετική ΚΥΑ, καθώς εκείνη του 2017 έχει ακυρωθεί-καταργηθεί από το ΣτΕ, το 2022, ενώ εκείνη του 2024 δημοσιεύθηκε στις 27/9/2024.
Ο κ. Δημ. Καρασταύρου επέκρινε τους μελετητές ότι απλώς έκαναν copy-paste την ανάλογη μελέτη του 2018 που είχε συνταχθεί κατόπιν της ΚΥΑ του 2017, εκτιμώντας ότι με αυτόν τον τρόπο «εξαπάτησαν» τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ. «Οι μελέτες του 2018 και του 2024 αποτελούνται από 188 σελίδες εκ των οποίων οι 180 είναι ίδιες. Δηλαδή έχουμε σήμερα μια μελέτη που δήθεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ΚΥΑ του 2024 αλλά είναι ίδια με τη μελέτη του 2018»
Η κ. Κλ. Στογιαννίδου προέβαλε την σκοπιμότητα μιας νέας επικαιροποιημένης μελέτης με την ΚΥΑ που οφείλουν και όχι εκείνη του 2017 που από το 2022 είναι ακυρωμένη από το ΣτΕ και η οποία είναι και η μοναδική που μνημονεύεται. Όπως τόνίσε, “με αυτές τις συνθήκες είμαστε υπόλογοι δεδομένου ότι στο άρθρο 7 της ΚΥΑ του 2024 αναφέρεται ότι «η τιμολογιακή πολιτική εγκρίνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και αφού ληφθούν υπ’ όψιν συστάσεις της ΡΑΑΕΥ, και η απόφαση κοινοποιείται στη Διεύθυνση Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στη Γενική Διεύθυνση Υδάτων του ΥΠΕΚΑ, και στη ΡΑΑΕΥ η οποία εποπτεύει την εφαρμογή της ισχύουσας μεθόδου κοστολόγησης και τιμολόγησης, και αν διαπιστωθεί εσφαλμένη εφαρμογή προβλέπεται επιβολή προστίμων που δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 10 εκατομμύρια ευρώ και το 6% των συνολικών ετήσιων εσόδων της ΔΕΥΑΚ του προηγούμενου έτους – μπορούν όμως δηλαδή να φτάσουν ως εκεί. Άρα φλερτάρουμε (σ.σ. με τα πρόστιμα)… Έχουμε υποχρέωση να αναβάλλουμε αυτή τη λήψη απόφασης που ήρθε έτσι κι αλλιώς ετεροχρονισμένα καθώς ελήφθη 31 Οκτωβρίου του 2024 (σ.σ. από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ). Καμιά βιασύνη δεν πρέπει να μας διακρίνει. Το σώφρον θα ήταν να αναβληθεί και να εκδοθεί μια νέα μελέτη με ό,τι αποτέλεσμα θα φέρνει, και να επανέλθει το Σώμα με νόμιμη διαδικασία που να έχει προηγηθεί».
Τι προέβλεπε η ΚΥΑ
Την 27/9/2024 εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση ΚΥΑ με τίτλο «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του»,με τους νέους κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης του νερού για όλες τις χρήσεις. Ορίζει διαφορετικές τιμές ανά περιοχή και ανά κοινωνική ομάδα. Εισάγει την κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με την κατανάλωση νερού, ενώ προβλέπει την τοποθέτηση υδρομέτρων στα χωράφια.Η ΚΥΑ υπογράφεται από τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και έχει πεδίο εφαρμογής στα τιμολόγια νερού των οργανισμών και εταιριών ύδρευσης και άρδευσης όλης της χώρας, που εγκρίνονται από την ΡΑΑΕΥ.
Να αναφερθεί ότι η ΚΥΑ, προβλέπει ειδικά τιμολόγια για κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, πολύτεκνες οικογένειες και δημόσιες κοινωνικές υποδομές. Για τελικούς χρήστες, όπως πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, ή που εντάσσονται, γενικότερα, στις κατηγορίες των οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών ή πελατών, οι πάροχοι δύνανται να καθορίζουν, κατόπιν οικονομοτεχνικής έκθεσης για την επίδρασή τους στις άλλες κατηγορίες χρηστών, ευνοϊκότερες τιμές, χωρίς να ανατρέπεται η λειτουργία της τιμής ως μέσου αποτροπής της σπατάλης νερού. Ειδικότερα, οι πάροχοι υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη κοινωνικές, γεωγραφικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, προσαρμόζοντας τη χρέωση των υπηρεσιών ύδατος. Αυτό σημαίνει ότι νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα δεν επιβαρύνονται υπερβολικά, ενώ διασφαλίζεται ότι το νερό παραμένει προσιτό ως βασικό κοινωνικό αγαθό.
Επισημαίνεται, ότι η ΚΥΑ εισάγει την υποχρεωτική καταμέτρηση της κατανάλωσης τουλάχιστον τρεις φορές ετησίως, προκειμένου να εντοπίζονται έγκαιρα τυχόν διαρροές. Αυτό προλαμβάνει υπερβολικές χρεώσεις σε καταναλωτές που δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει απώλεια νερού στις εγκαταστάσεις τους. Επιπλέον, εισάγονται μηχανισμοί διαχείρισης για την αποζημίωση των καταναλωτών σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται υπερβολική κατανάλωση λόγω τεχνικών προβλημάτων, ενώ σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, εισάγεται η έννοια της εποχικής τιμολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι οι αυξημένες ανάγκες κατανάλωσης νερού κατά τους θερινούς μήνες δεν επιβαρύνουν δυσανάλογα τους μόνιμους κατοίκους. Η λογική πίσω από αυτή τη ρύθμιση βασίζεται στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», διασφαλίζοντας δικαιότερη κατανομή του κόστους μεταξύ των καταναλωτών.
Να σημειωθεί ότι η ΚΥΑ ενσωματώνει το περιβαλλοντικό κόστος στην τιμολόγηση, παρέχοντας κίνητρα για αποδοτική χρήση των υδάτινων πόρων. Ειδικότερα, οι πάροχοι ενθαρρύνονται να υιοθετούν τεχνολογίες εξοικονόμησης νερού και μεθόδους μείωσης απωλειών, ενώ προβλέπονται μέτρα ενίσχυσης της αποδοτικότητας του δικτύου ύδρευσης, αποτρέποντας τη σπατάλη και εξασφαλίζοντας την επάρκεια του πόσιμου νερού μακροπρόθεσμα.
βλέπε την ΚΥΑ ΕΔΩ
ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ
(πηγή φωτό/βίντεο Φωνή της Ροδόπης)