Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Η Βιζύη της Τουρκίας, γενέτειρα του Θρακιώτη λογοτέχνη Γεώργιου Βιζυηνού και τόπος του βυζαντινού ναού της Αγίας Σοφίας, αποτελεί σημείο αναφοράς ιστορικής και πολιτισμικής σημασίας για την τωρινή δημοτική αρχή του Δήμου Σουφλίου η οποία επεδίωξε και την αδελφοποίηση με τον τουρκικό δήμο.
Ιστορικό πλαίσιο και προηγούμενες αδελφοποιήσεις
Το 2008, ο Δήμος Τυχερού προχώρησε σε αδελφοποίηση με τους Δήμους Βιζύης και Φιλύου, με στόχο την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Θράκης της Αδριανούπολης. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε το ψηφιακό Μουσείο «Γ. Βιζυηνός», που περιλάμβανε στοιχεία για τη ζωή και το έργο του Θρακιώτη λογοτέχνη και ψηφιακά εκθέματα μνημείων της Ανατολικής Θράκης.
Την 25η Οκτωβρίου 2008, στο Τυχερό, πραγματοποιήθηκε η τελετή αδελφοποίησης των τριών Δήμων, στο πλαίσιο της ημερίδας «Τυχερό – Βιζύη – Φιλύος, πολιτιστικό τρίπτυχο». Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι δήμαρχοι, μέλη των δημοτικών συμβουλίων και επενδυτές από την Τουρκία, ενώ επισκέφθηκαν επίσης το Διδυμότειχο και τον Σύλλογο Ποντίων «Αλέξιος Κομνηνός» στην Αλεξανδρούπολη. Η αδελφοποίηση με τον Δήμο Φιλύου επικεντρώθηκε στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Τμήματος Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θράκης σε αρχαία ελληνική αποικία του Πόντου, ενισχύοντας την πολιτιστική κινητικότητα και την ανταλλαγή γνώσης μεταξύ των περιοχών.
Ο τότε Δήμαρχος Τυχερού, Γεώργιος Δημούτσης, είχε τονίσει τη σημασία αυτών των πρωτοβουλιών για την ενίσχυση των πολιτιστικών δεσμών και την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των τοπικών κοινωνιών.
Η αδελφοποίηση του 2025 και οι πολιτιστικές πρωτοβουλίες
Στις 25 Αυγούστου 2025, ο Δήμος Σουφλίου υπέγραψε Πρωτόκολλο Αδελφοποίησης με τον Δήμο Βιζύης, μετά από επίσκεψη αντιπροσωπείας του Σουφλίου στη Βιζύη στο πλαίσιο του 16ου Πολιτιστικού Φεστιβάλ, για την ενίσχυση συνεργασιών σε πολιτισμό, παιδεία, τουρισμό, επιχειρηματικότητα και περιβαλλοντική προστασία. Η πρωτοβουλία ενισχύει την κοινή πολιτιστική κληρονομιά και θεμελιώνει δεσμούς φιλίας μεταξύ των τοπικών κοινωνιών.
Η πρωτοβουλία στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας σε τομείς όπως ο πολιτισμός, η παιδεία, ο τουρισμός, η επιχειρηματικότητα και η περιβαλλοντική προστασία, ενώ παράλληλα προωθεί τη διατήρηση της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς και θεμελιώνει δεσμούς φιλίας και ειρηνικής συνύπαρξης. Η αδελφοποίηση αναδεικνύει την εξωστρέφεια του Δήμου Σουφλίου και δημιουργεί προοπτικές γόνιμης συνεργασίας για τις τοπικές κοινωνίες.
Θεσμικά ερωτήματα και νομικό πλαίσιο
Παραμένει ασαφές αν η αδελφοποίηση του 2025 αποτελεί συνέχεια της διαδικασίας του 2008 ή αν πρόκειται για νέα διαδικασία με όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Η νομοθεσία (νόμοι 3463/2006 και 3852/2010) προβλέπει ότι οι διεθνείς συνεργασίες των ΟΤΑ απαιτούν προηγούμενη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Διεθνών και Ευρωπαϊκών Συνεργασιών και επαρκώς αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Από τα μέχρι τώρα δεδομένηα και την μελέτη του σχετικού νομοθετικού πλαισίου το Rodopi Press κατέληξε στο συμπέρασμα ότι “η Αδελφοποίηση του Τυχερού δεν μεταβιβάζεται στον Δήμο Σουφλίου“
ΒΛΕΠΕ ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΔΩ
Η δράση του Δημάρχου Σουφλίου και η «παράλληλη διπλωματία»
Η δράση του Δημάρχου Σουφλίου, Παναγιώτη Καλακίκου, εγείρει επιπλέον ερωτήματα: οι πρόσφατες επισκέψεις του σε τουρκικούς δήμους και η συμμετοχή του σε φιλοπροξενικές εκδηλώσεις, χωρίς θεσμικό συντονισμό με το ελληνικό κράτος, συνιστούν παράδειγμα «παράλληλης τοπικής διπλωματίας». Η ανοχή σε συνεργάτες με συνδέσεις στο τουρκικό Προξενείο και η προβολή τουρκικών εθνικών συμβόλων σε τοπικές εκδηλώσεις υπογραμμίζουν την πολιτική διάσταση της αδελφοποίησης, πέρα από την καθαρά πολιτιστική της διάσταση.
Καίρια θεσμικά και εθνικά ερωτήματα
-
Ποια είναι τα όρια της τοπικής διπλωματίας;
-
Μπορούν δήμαρχοι να διαμορφώνουν πολιτική απέναντι σε ξένα κράτη;
-
Ποιος ελέγχει όταν τοπικοί άρχοντες ενεργούν ως πολιτικοί τοποτηρητές τρίτων κρατών;
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να υπηρετεί όλους τους πολίτες και όχι να λειτουργεί ως «παράλληλο ΥΠΕΞ» ή ως εργαλείο ξένης στρατηγικής. Ιδιαίτερα σε παραμεθόριες περιοχές όπως η Θράκη, η «μικρο-διπλωματία» μπορεί να υπονομεύσει εθνικά συμφέροντα και να μετατραπεί σε μέσο στρατηγικής διείσδυσης.
Η Ελλάδα χρειάζεται σαφές θεσμικό πλαίσιο, έλεγχο νομιμότητας και πολιτική βούληση για να διαχωρίσει τη δημοκρατική αντιπροσώπευση από πρακτικές που ενδέχεται να θίγουν την εθνική κυριαρχία.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 2008
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΒΙΖΥΗΣ 2025
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ 2025