Από το πολιτιστικό στο πολιτικό – Μια διοργάνωση με εμφανή κρατική στήριξη από την Τουρκία
Η 671η διοργάνωση των Seçek Yağlı Güreşleri και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων στο χωριό Κέχρος (1–3 Αυγούστου 2025) ξεπέρασε φέτος τα όρια της τοπικής παραδοσιακής εορτής. Υπό τη σκιά της πρόσφατης ψήφισης νόμου στη Βουλή των Ελλήνων που προβλέπει την αναγνώριση επιμέρους πολιτιστικών κοινοτήτων εντός της μουσουλμανικής μειονότητας, η Seçek Şenliği μετατράπηκε σε ένα οργανωμένο βήμα “εθνοτικής καταγγελίας”.
Μήνυμα “τουρκικής ενότητας”: Η Seçek ως σύμβολο “αδιαίρετης μειονότητας”
Όλοι οι βασικοί ομιλητές – από τον Πρόεδρο του συλλόγου SEÇEK, Necmettin Kahya, έως τον Γενικό Πρόξενο της Τουρκίας στην Κομοτηνή Aykut Ünal – εξέπεμψαν κοινό μήνυμα: “Η μειονότητα της Θράκης είναι τουρκική, ενιαία και αδιαίρετη.”
Η απόπειρα “διαχωρισμού” Αλεβιτών, Πομάκων και Ρομά χαρακτηρίστηκε “τεχνητή παρέμβαση” και “επιχείρηση κατακερματισμού”, με επανειλημμένες αναφορές στη Συνθήκη της Λωζάνης.
Ισχυρή παρουσία Τουρκίας – Από προξενικές έως πανεπιστημιακές αντιπροσωπείες
Στη φετινή διοργάνωση κατεγράφη ευρύ φάσμα τουρκικής παρουσίας:
-
Ο Γενικός Πρόξενος Aykut Ünal, με δηλώσεις περί “συνεχούς στήριξης της μητέρας πατρίδας”.
-
Εκπρόσωποι της Διεύθυνσης Επικοινωνίας της Τουρκικής Προεδρίας, του Υπουργείου Παιδείας και πέντε τουρκικών πανεπιστημίων.
-
Παρουσία στελεχών Alevi–Bektaşi οργανώσεων της Τουρκίας, μεταξύ των οποίων η Horasan Erenleri Dernekler Federasyonu και το Cem Vakfı.
Ψευδο-μουφτείες και “Συμβουλευτική” σε πλήρη στοίχιση με το “τ/εθνικό αφήγημα”
Ο παραθρησκευτικός προκαθήμενος της παρακρατικής δομής ψευδομουφτείας Ξάνθης και ετεροκαθορισθείς πρόεδρος της άτυπης και νομικώς ανυπόστατης “Συμβουλευτικής Επιτροπής” Mustafa Trampa κατήγγειλε τους διαχωρισμούς στη βάση θρησκευτικών παραδόσεων, λέγοντας χαρακτηριστικά:
“Όλοι είμαστε Χατζή Μπεκτάς Βελή. Δεν μπορείτε να ξεριζώσετε από τις καρδιές των ανθρώπων αυτό που αποτελεί πνευματικό τους θεμέλιο”.
Οι δηλώσεις του πλαισιώθηκαν από τον ομόδοξό του εκ Κομοτηνής Ιμπραήμ Σερίφ και τον Πρόεδρο της αλυτρωτικής οργάνωσης BTTDD, Hasan Küçük, ο οποίος χαρακτήρισε “ατυχείς” τις δηλώσεις περί αναγνώρισης της Bektaşilik ως ξεχωριστής θρησκείας.
Ο πολιτικός βραχίονας: “Απαντήσαμε στη Βουλή” – Ομιλία Φερχάτ με σαφή ρητορική ενότητας
Ο βουλευτής Ροδόπης με τη Νέα Αριστερά, Özgür Ferhat, τόνισε ότι ο νόμος ψηφίστηκε “χωρίς διάλογο με τη μειονότητα”, παραλληλίζοντας τη διαδικασία με πολιτικό αιφνιδιασμό. Με έμφαση στην ενότητα, δήλωσε:
“Η μειονότητα είναι μία και ενιαία. Όποιος προσπαθήσει να τη διασπάσει, θα πάρει απάντηση. Ζητάμε διάλογο και λύση στα διαχρονικά μας αιτήματα”.
Η “πνευματική ηγεσία” του αγώνα: Η θέση του SEÇEK Ağası Ali Koç
Ο φετινός SEÇEK Ağa, Ali Koç, αναφέρθηκε στην ευθύνη του να διατηρηθεί η παράδοση επτά αιώνων και να μεταφερθεί στις νέες γενιές. Παρότι ο ρόλος του είναι συμβολικός, η θέση του SEÇEK Ağası (συχνά συνδεδεμένη με οικονομική στήριξη του Diyanet ή άλλων τουρκικών ιδρυμάτων) αποκτά και άτυπη πνευματική βαρύτητα στην κοινότητα.
Παράδοση και επιτέλεση εξουσίας: Από τα χορευτικά στις παλαιστικές μονομαχίες
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων, πραγματοποιήθηκαν:
-
Παραστάσεις από τους παρανόμως λειτουργούντες συλλόγους ΙTB και GTGB.
-
Παραδοσιακοί αγώνες πάλης, με συμμετοχή από Ελλάδα, Τουρκία και Βουλγαρία.
Νικητής του 2025 αναδείχθηκε ο Mehmet Halil Coşkun από την Τουρκία, στον οποίο απονεμήθηκε ο χρυσός τίτλος “Başpehlivan” και το έπαθλο του χρυσού ζωνάριου (kemer).
Αντί επιλόγου: Το Seçek ως φορέας πολιτικής ενοποίησης και ταυτότητας
Η Seçek Şenliği του 2025 δεν ήταν απλώς μια πολιτιστική εκδήλωση: απέκτησε χαρακτήρα μαζικής ιδεολογικής κινητοποίησης. Το μήνυμα ήταν σαφές και πολυφωνικό μόνο φαινομενικά: Όποιος δεν αναγνωρίζεται ως “μέλος της τουρκικής μειονότητας”, αποκλείεται.
Η εκδήλωση απέδειξε, για άλλη μια φορά, ότι:
-
Ο τουρκικός εθνικιστικός μηχανισμός (θεσμικός, πολιτικός, θρησκευτικός) συντονίζεται αποτελεσματικά στην περιοχή.
-
Τα παραδοσιακά εργαλεία πολιτισμού (π.χ. πάλη, χορός, μουσική) μετατρέπονται σε μέσα κυριαρχίας αφήγησης.
-
Η ελληνική πολιτεία οφείλει να απαντήσει με θεσμική ευελιξία, κοινωνικό διάλογο και αξιοπιστία, αν θέλει να αποδομήσει την τουρκική ρητορική.