Σε διυπουργική σύσκεψη με αντιπροσωπεία του Ελληνικού Δικτύου Ανθεκτικών Πόλεων, που πραγματοποιήθηκε σήμερα υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, εξετάστηκαν πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της συνεργασίας ανάμεσα στην κεντρική κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση, με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των πόλεων και των περιαστικών περιοχών, ιδιαίτερα στον τομέα της πολιτικής προστασίας.
Στη σύσκεψη υπογραμμίστηκε η ανάγκη στενότερης συνεργασίας κυβέρνησης και δήμων για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών προστασίας των πολιτών απέναντι σε φυσικές καταστροφές. Παρουσιάστηκαν επίσης νέα εργαλεία πολιτικής προστασίας, όπως ο νέος Χάρτης Επικινδυνότητας, που θα αποτυπώνει, βάσει επιστημονικών δεδομένων, τα επίπεδα κινδύνου εκδήλωσης δασικών πυρκαγιών. Όπως ανέφερε ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Κεφαλογιάννης, η κατάρτιση του Χάρτη αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου.
Το Δίκτυο προτείνεται να αναλάβει την καταγραφή των πυροσβεστικών μέσων, των οχημάτων έργου και των εκπαιδευμένων εθελοντών που διαθέτουν οι δήμοι σε όλη τη χώρα, ώστε να δημιουργηθεί ενιαία βάση δεδομένων. Η βάση αυτή θα επιτρέψει τόσο τη «χαρτογράφηση» των δυνατοτήτων των ΟΤΑ, όσο και τον προγραμματισμό στοχευμένων προμηθειών ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περιοχής.
Μεταξύ των προτάσεων που τέθηκαν ήταν η σύσταση τοπικών κέντρων διαχείρισης κρίσεων, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των δημοτικών υπαλλήλων που ασχολούνται με την πολιτική προστασία και η ενίσχυση της προληπτικής δράσης σε επίπεδο δήμων.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι η έννοια της ανθεκτικότητας πρέπει να ενσωματωθεί σε όλες τις δημόσιες πολιτικές και υπογράμμισε τη σημασία της τοπικής αυτοδιοίκησης στην εφαρμογή τους:
«Η έννοια της ανθεκτικότητας δεν μπορεί να γίνει κατανοητή χωρίς συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, ειδικά στα ζητήματα πολιτικής προστασίας, όπου έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Πολλές από τις καινοτόμες ιδέες που εφαρμόζουμε σήμερα προήλθαν από πρωτοβουλίες δήμων, όπως η εναέρια εποπτεία επικίνδυνων περιοχών για πυρκαγιές».
Στο πλαίσιο της σύσκεψης επισημάνθηκε ότι, παρά τις δύσκολες πυρομετεωρολογικές συνθήκες του 2025, οι καμένες εκτάσεις στη χώρα είναι κατά 4,5% λιγότερες από τον μέσο όρο της τελευταίας 20ετίας, ενώ στην Ε.Ε. καταγράφεται αύξηση 208% για την ίδια περίοδο. Τα στοιχεία αυτά αποδίδονται στην ενίσχυση των αντιπυρικών δυνατοτήτων και στη βελτιωμένη συνεργασία μεταξύ των κρατικών και δημοτικών φορέων.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης οι Υπουργοί Θοδωρής Λιβάνιος (Εσωτερικών), Σταύρος Παπασταύρου (Περιβάλλοντος και Ενέργειας), Γιάννης Κεφαλογιάννης (Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας) και ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης.





