Χρ. Δήμας: Κοινή βούληση Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας για τον διάδρομο Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Ισχυρό μήνυμα περιφερειακής συνεργασίας και γεωστρατηγικής θωράκισης στάλθηκε από τη Θεσσαλονίκη, όπου πραγματοποιήθηκε η 3η συνάντηση για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Άξονα Μεταφορών Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου. Στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στην ενίσχυση των σιδηροδρομικών, οδικών, λιμενικών και διασυνοριακών συνδέσεων, σηματοδοτώντας τη μετάβαση από τον πολιτικό σχεδιασμό στην οργανωμένη υλοποίηση.
Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Βούλγαρος Υπουργός Μεταφορών Georgi Peev, η Γενική Πρόξενος της Ρουμανίας Corina Crețu, ο Ευρωπαίος Συντονιστής του BBA Corridor Mario Mauro, καθώς και οι Υφυπουργοί Νίκος Ταχιάος και Κωνσταντίνος Γκιουλέκας.
Ο κ. Δήμας τόνισε ότι ο διεθνής αυτός διάδρομος, που συνδέει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα και φτάνει έως τη Βαλτική, συνδέει κρίσιμες υποδομές και ελληνικά λιμάνια-κλειδιά (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) με τα αντίστοιχα της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε) και της Ρουμανίας (Κωνστάντζα).
Σε μια περίοδο διεθνούς αστάθειας, η συνδεσιμότητα αυτή ξεπερνά τα εθνικά συμφέροντα και ενισχύει τη σταθερότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας και τη στρατιωτική κινητικότητα.
Ως εθνικές προτεραιότητες για τη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα CEF Reflow 2026 τέθηκαν:
-
Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
-
Η προώθηση του στρατηγικού διαδρόμου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
-
Η βελτίωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων και η επιτάχυνση του συστήματος τηλεδιοίκησης ERTMS.
- Πηγή: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών / Ρεπορτάζ Επιμέλεια: RodopiPress
Σχόλιο Συντάκτη
Η επιτάχυνση του Άξονα «Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου» (BBA) δεν αποτελεί απλώς μια τεχνοκρατική συζήτηση για τις μεταφορές, αλλά μια κομβική γεωπολιτική εξέλιξη που τοποθετεί τη Θράκη στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού χάρτη ασφάλειας και εμπορίου. Η ρητή αναφορά του Υπουργού στην προώθηση του διαδρόμου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο επιβεβαιώνει τη στρατηγική αξία της περιοχής μας ως εναλλακτικής πύλης εισόδου και παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου.
Το ζητούμενο, ωστόσο, παραμένει η συνέπεια μεταξύ εξαγγελιών και πράξεων. Η μετάβαση στην «οργανωμένη υλοποίηση» με ευρωπαϊκά κονδύλια (CEF) πρέπει να φέρει άμεσα ορατά αποτελέσματα στο απαρχαιωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θράκης και να προχωρήσει η εγκατάσταση του συστήματος ERTMS. Σε μια εποχή έντονης περιφερειακής αστάθειας, η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία αποτελεί το ισχυρότερο αντίδοτο στην απομόνωση της ακριτικής μας περιφέρειας, μετατρέποντάς τη σε διεθνή κόμβο logistics και στρατιωτικής κινητικότητας.





