Κινητικότητα με… Κράνος και Υπευθυνότητα

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Κινητικότητα για όλους ή βιτρίνα «ανάπλασης»; Η Κομοτηνή χρειάζεται ουσιαστική οδική ασφάλεια και προσβασιμότητα

Από τις 16 έως τις 22 Σεπτεμβρίου, πάνω από 2.500 πόλεις και κωμοπόλεις στην Ευρώπη και αλλού γιορτάζουν την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, μια ετήσια εκδήλωση που προωθεί τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Το φετινό θέμα, «Κινητικότητα για Όλους», υπενθυμίζει την ανάγκη για συστήματα μεταφορών προσβάσιμα, οικονομικά προσιτά και δίκαια για όλους και όλες.

EL_2025_EMW_Fact_Sheet

Και ενώ η Κομοτηνή συμμετέχει σε αυτή τη συζήτηση, η καθημερινή πραγματικότητα των δρόμων μας αποκαλύπτει την απόσταση ανάμεσα στις ιδέες και την εφαρμογή τους.

Η πόλη αντιμετωπίζει λακκούβες και κακοστρωμένους δρόμους, ασυντόνιστους σηματοδότες, σκοτεινά σημεία, ξεθωριασμένες διαβάσεις, δρόμους γύρω από σχολεία χωρίς συντήρηση, αποκλεισμένους δρόμους λόγω έργων, τραπεζοκαθίσματα και εμπορεύματα πάνω σε ποδηλατόδρομους, ενώ η απουσία τροχαίας και ελέγχου πολλαπλασιάζει τους κινδύνους για οδηγούς, πεζούς και ποδηλάτες.

Το πρόβλημα ενισχύεται από παρατυπίες στην πρόσβαση ΑμεΑ, ελλιπή συμμετοχή των κατοίκων στον σχεδιασμό, και έργα «ανάπλασης» που δυσκολεύουν την καθημερινή μετακίνηση αντί να τη διευκολύνουν.

Η φωτογραφία του δημάρχου να οδηγεί ποδήλατο χωρίς κράνος έγινε αφορμή για σχολιασμό, αλλά αποκαλύπτει και κάτι βαθύτερο: η οδική ασφάλεια και η υπευθυνότητα δεν είναι μόνο προσωπική επιλογή, αλλά ζήτημα δημόσιας πολιτικής και κουλτούρας.

Η βιώσιμη κινητικότητα δεν μπορεί να περιορίζεται σε ποδηλατόδρομους-«βιτρίνα». Χρειάζεται:

  • Σαφή και λειτουργικά συστήματα οδικής σήμανσης

  • Καλή συντήρηση δρόμων και διαβάσεων

  • Φωτισμό σε σκοτεινές περιοχές και γύρω από σχολεία

  • Έλεγχο και παρουσία τροχαίας όπου απαιτείται

  • Διασφάλιση προσβασιμότητας ΑμεΑ και ασφαλείς διαδρομές για πεζούς και ποδηλάτες

  • Συμμετοχή των πολιτών στον σχεδιασμό, διαβούλευση και διαφάνεια στην εφαρμογή των έργων

Μόνο με αυτά τα βήματα η Κομοτηνή μπορεί να γίνει μια πόλη που κινείται με ασφάλεια, προσβάσιμη και δίκαιη για όλους, και όχι ένα προτζεκτάκι «ανάπλασης» που προσφέρει μόνο βιτρίνα με ποδηλατόδρομο μπατανόβουρτσας και δήθεν έργα ήπιας κυκλοφορίας!

Η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για κινητικότητα ας γίνει ευκαιρία για ουσιαστικές αλλαγές, ξεκινώντας από τα αυτονόητα: δρόμους χωρίς λακκούβες, φωτεινούς δρόμους, λειτουργικούς σηματοδότες, καθαρές διαβάσεις και δημόσια χώροι που δεν εμποδίζουν αλλά διευκολύνουν την καθημερινότητα των πολιτών.

Η Κομοτηνή έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει πρότυπο για μια μικρή πόλη που τολμά να σχεδιάζει και να εφαρμόζει πραγματικά ασφαλείς και βιώσιμες μεταφορές. Ας μην αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη.

Αντί Επιλόγου