Π. Σαμπατακάκης: Για τη λειψυδρία στα νησιά φταίνε οι υποδομές, όχι η ξηρασία

Π. Σαμπατακάκης: Οι ελλείψεις υποδομών νερού είναι το πρόβλημα στα νησιά, όχι η ξηρασία

Στις σοβαρές ελλείψεις υποδομών και στην κακοδιαχείριση, και όχι αποκλειστικά στα φυσικά φαινόμενα της κλιματικής κρίσης, αποδίδει το οξύ πρόβλημα της λειψυδρίας στα νησιά του Αιγαίου και των Κυκλάδων ο καθηγητής Υδρολογίας Παναγιώτης Σαμπατακάκης.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διδάκτωρ Υδρογεωλογίας του Πανεπιστημίου της Μπολόνιας και διευθυντής Υδατικών Πόρων του Ι.Γ.Μ.Ε. ξεκαθάρισε ότι πριν από οποιοδήποτε νέο μεγάλο έργο, αυτό που επείγει είναι το «νοικοκύρεμα» και η ορθολογική διαχείριση των υφιστάμενων δικτύων.

«Στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν φταίει η ξηρασία, αλλά η απουσία των κατάλληλων υποδομών», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Σαμπατακάκης.

Οι δύο κατηγορίες των «διψασμένων» νησιών

Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα ελληνικά νησιά που αντιμετωπίζουν ελλείψεις νερού χωρίζονται σε δύο βασικές ταχύτητες, ανάλογα με το γεωγραφικό τους εύρος και τις υδρολογικές τους δυνατότητες:

  • Νησιά με δυνατότητα αυτάρκειας: Πρόκειται κυρίως για νησιά με σημαντική έκταση, όπου οι υδρολογικές συνθήκες επιτρέπουν την πλήρη κάλυψη των σημερινών αναγκών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθούν τα κατάλληλα έργα υποδομής.

  • Νησιά περιορισμένης δυναμικότητας (Κυκλάδες): Πρόκειται για μικρότερα νησιά, τα οποία τα τελευταία χρόνια βιώνουν μια εκρηκτική τουριστική ανάπτυξη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ακόμη και αν γίνουν έργα υδρομάστευσης (γεωτρήσεις) ή ταμίευσης (λιμνοδεξαμενές, μικρά φράγματα), οι υδατικοί πόροι δεν επαρκούν για να καλύψουν την αιχμή της καλοκαιρινής περιόδου.

Μονόδρομος η αφαλάτωση με «πράσινη» ενέργεια

Για τη δεύτερη κατηγορία των νησιών, ο κ. Σαμπατακάκης υπογραμμίζει ότι η λύση της αφαλάτωσης αποτελεί μονόδρομο. Παρά την καχυποψία με την οποία αντιμετωπίζονται συχνά αυτές οι τεχνολογίες, ο ίδιος τονίζει ότι οι μέθοδοι έχουν εξελιχθεί θεαματικά.

Παράλληλα, προτείνει τη σύνδεση των μονάδων αφαλάτωσης με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), προκειμένου να εξασφαλιστεί εξαιρετικά χαμηλό ενεργειακό και οικονομικό κόστος λειτουργίας.

Πρώτα ορθή διαχείριση, μετά νέα έργα

Ο καθηγητής κρούει τον κώδωνα του κινδύνους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σημειώνοντας ότι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της κρίσης είναι ο περιορισμός των απωλειών.

«Πριν και πάνω από οποιοδήποτε σχεδιασμό νέων έργων βρίσκεται η ορθή διαχείριση υποδομών υδροληψίας και διανομής νερού. Με άλλα λόγια, νοικοκύρεμα σε αυτό που έχουμε και μετά να δούμε τι μας λείπει», αναφέρει, φέρνοντας ως θετικό παράδειγμα Δήμους της χώρας που, υπό την πίεση της ξηρασίας των τελευταίων δύο ετών, κατάφεραν να εξασφαλίσουν επάρκεια νερού κάνοντας στοχευμένες παρεμβάσεις ενάντια στη σπατάλη, τις λαθροχειρίες και τις διαρροές των δικτύων.

Σχόλιο Συντάκτη

Η τοποθέτηση του κ. Σαμπατακάκη αποδομεί το βολικό αφήγημα που θέλει την κλιματική αλλαγή και την ανομβρία ως τις μοναδικές «ένοχες» για τις στεγνές βρύσες στα νησιά μας. Η ξηρασία είναι μια δεδομένη φυσική πραγματικότητα, όμως η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού, τα ασυντήρητα και τρύπια δίκτυα, καθώς και η άναρχη τουριστική υπερκατανάλωση είναι καθαρά ανθρώπινες παραλείψεις. Δεν νοείται να μιλάμε για τουρισμό υψηλού επιπέδου όταν οι βασικές υποδομές διαβίωσης παραμένουν στον προηγούμενο αιώνα. Το «νοικοκύρεμα» και οι σύγχρονες, ενεργειακά αυτόνομες αφαλατώσεις δεν είναι πλέον πολυτέλεια, αλλά προϋπόθεση επιβίωσης για τη νησιωτική Ελλάδα.

  • Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Επιμέλεια: RodopiPress.gr