Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Φέτος συμπληρώθηκαν 106 χρόνια από την απελευθέρωση του Ιάσμου από τους Τούρκους και την ενσωμάτωσή του στον Εθνικό Κορμό της Ελλάδας.
Στις 6 Οκτωβρίου 1919, η 9η Ελληνική Μεραρχία υπό τις διαταγές του Στρατηγού Λεοναρδόπουλου κατέλαβε ολόκληρη την περιοχή μεταξύ Νέστου και Κομψάτου, ενώ το 25ο Σύνταγμα εγκαταστάθηκε στον Ιάσμο. Από τότε, η ημέρα αυτή τιμάται επίσημα ως Ημέρα Ελευθερίων.
Το απόγευμα της Κυριακής 5 Οκτωβρίου, ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου, επ’ ευκαιρία της Συνάξεως της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας «Εγγυητρίας», που τιμάται ως προστάτιδα του Ιάσμου κατά την περίοδο της κατοχής και της απελευθέρωσης.
Την επόμενη ημέρα, Δευτέρα 6 Οκτωβρίου, τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και επίσημη Δοξολογία. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε Επιμνημόσυνη Δέηση και κατάθεση στεφάνων στο Ηρώον της κώμης, ενώ ακολούθησε παρέλαση μαθητών, τμημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, Πολιτιστικών Συλλόγων και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Την ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησε ο Υφυπουργός Παιδείας, κ. Νικόλαος Παπαϊωάννου.
Ομιλία Καθηγητή Γεωργίου Τσιγάρα
Στον πανηγυρικό της ημέρας, ο καθηγητής Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ, κ. Γεώργιος Τσιγάρας, τόνισε τη σημασία του Ιάσμου ως ιστορικού, οικονομικού και πολιτιστικού κέντρου. Υπενθύμισε ότι η κωμόπολη εμφανίζεται στις πηγές ήδη από τον 17ο αιώνα, ενώ κατά την Οθωμανική περίοδο αναπτύχθηκε οικονομικά και πολιτιστικά με καλλιέργεια καπνού, μεταξιού και αμπελιών.
Ο κ. Τσιγάρας στάθηκε επίσης στην πλούσια εκκλησιαστική και αρχιτεκτονική παράδοση, από τις εκκλησίες του Τιμίου Προδρόμου και του Αγίου Νικολάου μέχρι τις ιδιωτικές κατοικίες με νεοκλασικά στοιχεία, που μαρτυρούν τη διασύνδεση του Ιάσμου με την ευρύτερη θρακιώτικη και μακεδονική πολιτιστική παράδοση.
Τέλος, κάλεσε τους κατοίκους να διαφυλάξουν τη μνήμη και τον πολιτισμό της περιοχής, μεταλαμπαδεύοντας στα παιδιά τη γλώσσα, τα ήθη, τα έθιμα και την ιστορική ταυτότητα του τόπου.
Βλέπε το πλήρες κείμενο της ομιλίας του καθ. Γ. Τσιγάρα






