Κρούσματα ευλογιάς αιγοπροβάτων στη Ροδόπη: Τρεις εστίες τον τελευταίο μήνα – Θανατώθηκαν 710 ζώα
Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται εκ νέου οι κτηνοτρόφοι και οι αρχές στη Ροδόπη, καθώς η επανεμφάνιση της ευλογιάς των αιγοπροβάτων ανέτρεψε την περίοδο ύφεσης της νόσου. Ενώ η περιοχή συμπλήρωνε στις 22 Μαΐου 2026 τρεις μήνες χωρίς κρούσμα και πλησίαζε στον στόχο του εξαμήνου που θα επέτρεπε την ανασύσταση των κοπαδιών, τρεις νέες εστίες εκδηλώθηκαν μέσα στον τελευταίο μήνα.
Η πρώτη νέα εστία οδήγησε στη θανάτωση 200 αιγοπροβάτων, ενώ ακολούθησε δεύτερη στις 11 Ιουνίου 2026 με τη θανάτωση ακόμη 400 ζώων. Τα τελευταία εικοσιτετράωρα επιβεβαιώθηκε και τρίτη εστία, με αποτέλεσμα να θανατωθούν επιπλέον 110 ζώα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των απωλειών του τελευταίου μήνα στις 710. Όλες οι πρόσφατες εστίες εντοπίστηκαν εντός των ορίων του Δήμου Μαρωνείας-Σαπών, με τις κτηνιατρικές υπηρεσίες να πραγματοποιούν εκτεταμένες απολυμάνσεις στο οδικό δίκτυο πέριξ των πληγεισών εκμεταλλεύσεων.
Από τον Αύγουστο του 2024, όταν ξέσπασε η επιζωοτία στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ο απολογισμός είναι δραματικός:
-
Π.Ε. Ροδόπης: Καταγράφονται συνολικά 189 εστίες και 48.261 θανατώσεις ζώων.
-
Περιφέρεια ΑΜ-Θ: Τα συνολικά κρούσματα ανέρχονται σε 882, με 163.510 ζώα να έχουν οδηγηθεί σε θανάτωση.
Στον αντίποδα, ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι Περιφερειακές Ενότητες Έβρου, Ξάνθης και Καβάλας παραμένουν «καθαρές» από τη νόσο εδώ και περίπου τρεισήμισι μήνες.
Μέτρα στον οδικό άξονα Κομοτηνής – Βουλγαρίας για τον Αφθώδη Πυρετό
Παράλληλα, οι κτηνιατρικές υπηρεσίες της Περιφέρειας, σε συνεργασία με την Αντιπεριφέρεια Ροδόπης, έθεσαν σε λειτουργία απολυμαντική τάφρο και αψίδα στον κάθετο οδικό άξονα Κομοτηνής – Βουλγαρίας. Το έκτακτο αυτό μέτρο εφαρμόζεται για όλα τα εισερχόμενα οχήματα, με στόχο να αποτραπεί η είσοδος του αφθώδους πυρετού στη χώρα, μετά τον εντοπισμό κρουσμάτων στη γειτονική Τουρκία. Λόγω των ελέγχων και των απολυμάνσεων, κατά τις ώρες αιχμής των Σαββατοκύριακων (κυρίως πρωινές και μεσημεριανές) παρατηρείται αυξημένη κίνηση και μποτιλιάρισμα στον εν λόγω οδικό άξονα.
- Πηγή: ΕΡΤ Κομοτηνής (Ρεπορτάζ: Γιάννης Πετρακόπουλος) Επιμέλεια: RodopiPress
Σχόλιο Συντάκτη
Η επανεμφάνιση της ευλογιάς των αιγοπροβάτων στον Δήμο Μαρωνείας-Σαπών αποτελεί μια εξέλιξη-σοκ που γκρεμίζει τις ελπίδες των ντόπιων παραγωγών για μια γρήγορη επιστροφή στην κανονικότητα. Εκεί που η Ροδόπη μετρούσε αντίστροφα για να κλείσει το απαιτούμενο «καθαρό» εξάμηνο, οι 710 νέες θανατώσεις έρχονται να υπενθυμίσουν ότι ο ιός παραμένει ενεργός, απρόβλεπτος και εξαιρετικά μεταδοτικός. Το οικονομικό και ψυχολογικό πλήγμα για τους κτηνοτρόφους της περιοχής, που βλέπουν το βιος τους να χάνεται ξανά, είναι ανυπολόγιστο.
Αυτή η νέα έξαρση αποδεικνύει ότι τα ημίμετρα δεν αρκούν. Απαιτείται απόλυτη αυστηρότητα στην τήρηση των μέτρων βιοασφάλειας, αλλά και ουσιαστική, άμεση οικονομική στήριξη από το ΥΠΑΑΤ για τους πληγέντες, καθώς η ανασύσταση των κοπαδιών μετατίθεται πλέον για το απώτερο μέλλον.
Την ίδια ώρα, η εγκατάσταση της απολυμαντικής αψίδας στα σύνορα με τη Βουλγαρία για τον αφθώδη πυρετό είναι μια ορθή και επιβεβλημένη κίνηση θωράκισης. Η ταλαιπωρία και το μποτιλιάρισμα που υφίστανται οι οδηγοί τα Σαββατοκύριακα είναι το μικρότερο δυνατό τίμημα μπροστά στον κίνδυνο να εισέλθει στην περιοχή μια ακόμη καταστροφική ζωονόσος από την Τουρκία. Η Θράκη, ως πύλη εισόδου της Ευρώπης, οφείλει να προστατευθεί με κάθε μέσο, και οι κτηνιατρικές υπηρεσίες πρέπει να ενισχυθούν άμεσα με μόνιμο προσωπικό για να αντέξουν το τεράστιο βάρος των συνεχών ελέγχων.





